Wpływ niskiej dawki warfaryny na ryzyko udaru u pacjentów z niereumatycznym migotaniem przedsionków ad 6

Ryzyko udaru było takie samo, gdy czas trwania migotania przedsionków był krótszy niż jeden rok, jak wtedy, gdy był dłuższy. Podobnie nie było związku pomiędzy wystąpieniem udaru i wielkości lewej przedsionka, płcią, nadciśnieniem tętniczym i wieloma innymi stanami klinicznymi i cechami echokardiograficznymi. Jednak siła takich ocen jest ograniczona niewielką liczbą udarów w badanej populacji. Wiek i mitralne pierścieniowe zwapnienie były wyraźnie związane z udarem; choroba niedokrwienna serca (dławica piersiowa i zawał mięśnia sercowego) była mniejsza. Pacjenci bez klinicznej choroby serca innej niż migotanie przedsionków wydawali się mieć nieco mniejsze ryzyko udaru niż ci z nieprawidłowością serca, chociaż związek ten znajdował się na granicy istotności statystycznej. Trzech pacjentów bez klinicznej choroby serca, u których wystąpił udar, miało 77 lat lub więcej i wszyscy byli w grupie kontrolnej. Dwóch z tych trzech zażywało aspirynę. Nie było dowodów na to, że obserwowana korzyść z warfaryny była spowodowana innymi czynnikami. Szacowane względne ryzyko udaru dla warfaryny w porównaniu do grupy kontrolnej wynosiło 0,11 (przedział ufności 95%, 0,025 do 0,56) w modelu proporcjonalnego hazardu12, 13 udaru, który zawierał warunki dotyczące wieku, zwapnienia pierścienia mitralnego, klinicznej choroby serca, oraz trzy czynniki blokujące stosowane w randomizacji (miejsce, przerywane lub utrzymujące się migotanie przedsionków i czas trwania migotania przedsionków). W tym modelu wiek i zwapnienie pierścienia mitralnego pozostały istotnie związane z udarem.
Zdarzenia związane z krwawieniem
Tabela 4. Tabela 4. Liczba i rodzaj krwawienia, według grupy leczenia. Wystąpiły trzy poważne krwawienia (Tabela 4): dwie w grupie leczonej warfaryną i jedna w grupie kontrolnej. Jeden pacjent otrzymujący warfarynę stopniowo zmniejszał świadomość i zmarł po upadku; była podejrzewana o krwotok wewnątrzczaszkowy. Jej ostatni stosunek czasu protrombinowego wynosił 1,7. Drugi główny krwotok w grupie leczonej warfaryną, niezakończony zgonem krwotok z przewodu pokarmowego, wystąpił co najmniej siedem dni po odstawieniu warfaryny. Jeden pacjent w grupie kontrolnej miał śmiertelny krwotok płucny. Trzydziestu ośmiu pacjentów z grupy warfaryny miało niewielkie krwawienie; cztery zdarzenia doprowadziły do hospitalizacji, a dwie do transfuzji krwi (po dwie jednostki). Niewielkie krwawienie wystąpiło u 21 pacjentów w grupie kontrolnej; Sześć zdarzeń doprowadziło do hospitalizacji, a pacjent otrzymał transfuzję dwóch jednostek krwi.
Zgony
Trzydziestu siedmiu pacjentów zmarło. Było 19 zgonów z przyczyn sercowych; wszyscy oprócz jednego byli nagli i wystąpili w domu. Spośród 18 zgonów z przyczyn pozakardowych 8 było spowodowanych rakiem, 2 – chorobą układu oddechowego, – zatorowością płucną, 3 – sepsą, – niewydolnością nerek, 2 – śmiertelnym krwotokiem, a – zgonem. Ogólna śmiertelność była niższa w grupie leczonej warfaryną (11 zgonów) niż w grupie kontrolnej (26 zgonów, współczynnik częstości, 0,38, przedział ufności 95%, 0,17 do 0,82, P = 0,005 w teście log-rank). Ten sam efekt zaobserwowano w przypadku zgonów z przyczyn niekardiologicznych (4 vs. 14, P = 0,008 w teście log-rank) i z przyczyn sercowych (7 vs. 12, P = 0,17).
Wpływ aspiryny
Czterdzieści sześć procent wszystkich pacjento-lat w grupie kontrolnej pochodziło od pacjentów, którzy regularnie przyjmowali kwas acetylosalicylowy
[hasła pokrewne: olx pasłęk, kregi szyjne, erytrocytoza ]