Prognozowanie ryzyka zawału mięśnia sercowego z polimorfizmów w genach kandydackich ad 6

Główną przyczyną zawału mięśnia sercowego jest miażdżycowa choroba wieńcowa, która przyczynia się do hemodynamicznie znamiennego zwężenia światła tętnicy, zmienia kontrolę napięcia naczynioruchowego i zwiększa prawdopodobieństwo, że płytka zostanie przerwana i powstanie skrzeplina. W związku z tym wybraliśmy 71 potencjalnych genów na podstawie kompleksowego przeglądu biologii naczyń, płytek krwi i leukocytów, koagulacji i układów fibrynolizy, a także metabolizmu lipidów i glukozy oraz innych czynników metabolicznych. W rzeczywistości, geny związane z zawałem mięśnia sercowego mogą odgrywać rolę w różnych aspektach patogenezy tego stanu, w tym w komunikacji międzykomórkowej między naczyniowymi komórkami śródbłonka (koneksyna 37), 8-10 wytwarzanie reaktywnych form tlenu przez komórki mięśni gładkich naczyń (ang. p22phox), fibrynoliza 11-14 (inhibitor plazminogenu-aktywator typu 1), 15-17 i metabolizm macierzy (stromelizyna-1) .18-21 Przebadaliśmy 112 polimorfizmów u 909 osób, 19 polimorfizmów u 2858 mężczyzn i 18 polimorfizmów w 1294 kobiet, co pozwoliło na określenie 179 402 genotypów i prawdopodobnie stanowiło największe dotychczas badanie asocjacji polimorfizmów. Polimorfizm C1019T genu koneksyny 37 był związany z pogrubieniem tętnicy szyjnej u mężczyzn ze Szwecji, z allelem C nadreprezentowanym u mężczyzn z blaszkami miażdżycowymi.9 Allel C tego genu był również związany z chorobą wieńcową w populacji tajwańskiej. .10 Jednak oba te badania były małe iw przeciwieństwie do ich wyników, nasze wyniki sugerują, że allel T tego polimorfizmu jest czynnikiem ryzyka zawału mięśnia sercowego u mężczyzn.
Allel 4G genu inhibitora plazminogenu-aktywatora typu był związany z zawałem mięśnia sercowego w małej grupie mężczyzn ze Szwecji.15 Duże badania mężczyzn w Stanach Zjednoczonych16 i białych kobiet w Holandii17 jednak nie potwierdziły takiego stowarzyszenie. Ponadto genotyp 4G / 4G wiązał się z niższym ryzykiem zgonu z przyczyn naczyniowo-mózgowych niż genotyp 5G / 5G w drugim badaniu.17 Nasze wyniki sugerują, że allel 5G jest czynnikiem ryzyka zawału mięśnia sercowego u kobiet, pogląd zgodne z tą ostatnią obserwacją.
Allel 6A genu stromelizyny-1 wiązał się ze zwiększoną częstością rozwoju miażdżycy naczyń wieńcowych w małej populacji mężczyzn w Anglii.18 Genotyp 6A / 6A był również związany ze zwiększoną grubością warstwy wewnętrznej tętnicy szyjnej w Fińscy mężczyźni20 oraz mężczyźni i kobiety w Nowym Jorku. 21 Stwierdziliśmy, że allel 6A jest czynnikiem ryzyka zawału mięśnia sercowego u kobiet, zgodnie z wcześniejszymi obserwacjami.
W naszym badaniu na dużą skalę żaden z polimorfizmów, które były związane ze znacznym ryzykiem zawału mięśnia sercowego u kobiet, nie wiązał się z istotnym ryzykiem tego stanu u mężczyzn. Przyczyna tej różnicy pozostaje niejasna. W Japonii częstość występowania zawału mięśnia sercowego jest niska u kobiet, szczególnie u kobiet przed menopauzą, prawdopodobnie dlatego, że takie kobiety są chronione przez wysoki poziom estrogenu w surowicy.22 W rzeczywistości większość kobiet z zawałem serca w naszym badaniu była po menopauzie. Różnica płci w związku między polimorfizmem genetycznym a ryzykiem zawału mięśnia sercowego może zatem wynikać, przynajmniej częściowo, z różnic w poziomach estrogenu lub innych hormonów między mężczyznami i kobietami.
Nasze wyniki wskazują, że identyfikacja genotypów inhibitora plazminogenu-aktywatora typu i stromelizyny-1, szczególnie tej ostatniej, z powodu wysokiego prawdopodobieństwa 4,7 (dla porównania genotypów 5A / 6A plus 6A / 6A z 5A / 5A genotyp), może okazać się niezawodnym sposobem przewidywania genetycznego ryzyka zawału mięśnia sercowego u kobiet, a zatem może przyczynić się do pierwotnej profilaktyki tego schorzenia. W przypadku mężczyzn, mimo że polimorfizm genu koneksyny 37 wiązał się ze znacznym ryzykiem zawału mięśnia sercowego, iloraz szans wynosił tylko 1,4 (dla porównania genotypów C / T i T / T z genotypem C / C) . Potrzebne są zatem dalsze badania u mężczyzn w celu zidentyfikowania dodatkowych polimorfizmów, które wiążą się ze znacznym ryzykiem zawału mięśnia sercowego i które mają wyższe ilorazy szans.
[hasła pokrewne: usg barku cena, nfz katowice przeglądarka skierowań, neurolog na nfz wrocław ]
[hasła pokrewne: magodent warszawa, xarelto zamienniki, sccs zabrze ]