Poglądy na praktykowanie lekarzy i opinii publicznej na temat błędów medycznych czesc 4

Wśród tych lekarzy 60% uważa, że podobny błąd był bardzo lub raczej prawdopodobny w tej samej instytucji w ciągu następnego roku. Widoki błędów medycznych
Ani lekarze, ani społeczeństwo nie nazwali błędów medycznych jako jeden z największych problemów w dzisiejszej opiece zdrowotnej. Najczęściej wskazywanymi przez lekarzy problemami były koszty ubezpieczenia nadużyć i spraw sądowych (cytowane przez 29% respondentów), koszty opieki zdrowotnej (27%) oraz problemy z firmami ubezpieczeniowymi i planami zdrowotnymi (22%). W badaniu opinii publicznej najczęściej wymieniano koszty opieki zdrowotnej (cytowane przez 38% respondentów) oraz koszt leków na receptę (31%). Tylko 5 procent lekarzy i 6 procent społeczeństwa uznało błędy medyczne za jeden z najpoważniejszych problemów.
Tabela 2. Tabela 2. Wierzenia na temat częstotliwości błędów medycznych i możliwych do zapobieżenia zgonom. Przed przyjęciem definicji terminu błąd medyczny 68 procent respondentów w badaniu opinii publicznej stwierdziło, że nie wie, co to określenie oznacza. Po przyjęciu definicji około połowa respondentów uważała, że błędy są popełniane bardzo często lub dość często, gdy ludzie szukają pomocy ze strony pracowników służby zdrowia, w porównaniu z tylko jedną piątą lekarzy (tabela 2).
Większość lekarzy i opinii publicznej uważała, że każdego roku 5000 lub mniej zgonów w szpitalach jest spowodowanych możliwymi do uniknięcia błędami medycznymi – o wiele niższą liczbą niż wysokie lub niskie oszacowanie IOM. Większość respondentów w obu sondażach uważała, że można było zapobiec jednej lub połowie takich zgonów.
Przyczyny błędów medycznych
Tabela 3. Tabela 3. Przyczyny możliwych do zapobieżenia błędów medycznych. Spośród 11 pozycji wymienionych jako możliwe przyczyny błędów medycznych, tylko 2 było uważanych przez co najmniej połowę lekarzy za bardzo ważne przyczyny: niedobór personelu pielęgniarskiego w szpitalach (53 procent) i przepracowanie, stres lub zmęczenie ze strony pracowników służby zdrowia (50 procent) (tabela 3). W badaniu opinii publicznej co najmniej połowa respondentów uznała siedem z bardzo ważnych przyczyn. Najważniejszymi czterema przyczynami, które uważano za bardzo ważne, były brak czasu dla lekarzy (72 procent); przepracowanie, stres lub zmęczenie ze strony pracowników służby zdrowia (70 procent); brak pracowników służby zdrowia do wspólnej pracy lub komunikowania się w zespole (67 procent); i kadrowych pielęgniarek w szpitalach (65 procent).
Na pytanie, czy błędy popełniane przez pracowników służby zdrowia czy te popełniane przez instytucje opieki zdrowotnej są ważniejszą przyczyną błędów medycznych, większość respondentów w obu grupach uznała błędy popełniane przez pracowników służby zdrowia za ważniejszą przyczynę (55% lekarzy i 55% społeczeństwa). Ponadto większość obu grup uważała, że pacjenci bardzo często lub w pewnym stopniu często są przynajmniej częściowo odpowiedzialni za błędy popełnione przy ich opiece.
Proponowane rozwiązania
Tabela 4. Tabela 4. Możliwe rozwiązania problemu błędów medycznych. Spośród 16 proponowanych rozwiązań większość lekarzy uważała, że 2 byłoby bardzo skuteczne w zmniejszaniu liczby błędów medycznych: wymagało od szpitali opracowania systemów zapobiegania błędom medycznym (55 procent) i zwiększenia liczby pielęgniarek w szpitalach (51 procent) (Tabela 4)
[przypisy: kabina infrared, lekarz od tarczycy, studium ratownik medyczny ]
[przypisy: studium ratownik medyczny, psycholog gorzów, prospan ulotka ]