Nowe szczepy bakterii i zaostrzenia POChP

Znajduję wybór mianowników Sethi et al. (Wydanie 15 sierpnia) ciekawe, że porównują pacjentów z nowymi szczepami podczas zaostrzeń u stabilnych pacjentów bez nowych szczepów. Wydaje się, że to porównanie jabłek i pomarańczy, szczególnie biorąc pod uwagę szeroki zakres cech linii podstawowej w badanej populacji. Przykładowo, wymuszona objętość wydechowa w ciągu jednej sekundy (FEV1) na linii podstawowej wahała się od 0,47 litra do 4,07 litra, a FEV1 jako procent przewidywanej wartości mieściło się w zakresie od 15 procent do 99 procent. Ponadto w ciągu 56-miesięcznego okresu badania liczba wizyt pacjentów w przychodni wahała się od 2 do 65. Dlatego wydaje się możliwe, że zdrowsza populacja pacjentów z bardziej stabilną przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) służyła jako kontrola. Grupa. Bardziej odpowiednie porównanie byłoby między pacjentami, którzy mieli zaostrzenia z nowymi szczepami i tymi, którzy mieli zaostrzenia bez nowych szczepów.
Najbezpieczniejsze wnioski, jakie można wyciągnąć z badania, to fakt, że nowe szczepy pojawiają się sporadycznie w plwocinie pacjentów z POChP zarówno podczas okresów stabilnych (181 przypadków w badaniu), jak i podczas zaostrzeń (89 przypadków), a nowe szczepy mogą być przyczynowo związane z zaostrzenia w mniejszości przypadków. W tym starannie przeprowadzonym badaniu podłużnym, w którym stosowano zaawansowane techniki molekularne, niefortunne jest, że nie podjęto żadnych prób zidentyfikowania, scharakteryzowania i wyjaśnienia pojawiającej się roli wirusów w ostrych zaostrzeniach przewlekłego zapalenia oskrzeli.2.
Amar Kureishi, MD
Am Oberen Werth 27, D-40489 Düsseldorf, Niemcy
[email protected] com
2 Referencje1. Sethi S, Evans N, Grant BJB, Murphy TF. Nowe szczepy bakterii i zaostrzenia przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. N Engl J Med 2002; 347: 465-471
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Seemungal T, Harper-Owen R, Bhowmik A, i in. Wirusy układu oddechowego, objawy i markery stanu zapalnego w ostrych zaostrzeniach i stabilnej przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc. Am J Respir Crit Care Med 2001; 164: 1618-1623
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Sethi i in. zdiagnozowano zaostrzenia POChP częściej, gdy pewne nowe szczepy bakterii pojawiły się w plwocinie, niż gdy były nieobecne, sugerując, że spowodowały ataki. Nowe szczepy w większości przypadków nie były powiązane z zaostrzeniami POChP (66 procent), więc alternatywnym wyjaśnieniem jest to, że nie są patogenami, ale raczej, że łatwiej kolonizują zapalenie oskrzeli podczas zaostrzeń (wywołane innymi przyczynami) niż robią to drogi oddechowe stabilnych pacjentów. Dowody przedstawione przez Sethi et al. wspomaganie swoistej dla szczepu odpowiedzi immunologicznej w zaostrzeń opiera się na starych, sprzecznych badaniach serologicznych1 i niezadowalających badaniach z udziałem tylko dwóch pacjentów i bez kontroli.2
Towarzyszący artykuł redakcyjny Anthonisen3 błędnie interpretuje mylące, niekompletne tabele artykułu, tym samym wyolbrzymiając częstotliwość bakteryjnych patogenów podczas zaostrzeń POChP. Odsetek próbek bez tych organizmów wynosił 62 procent, a nie 18 procent – odsetek zgodny z innymi badaniami, w których 50 do 70 procent kultur było ujemnych, bez względu na to, czy były to wykrztuszone, czy bronchoskopowe próbki.1
Jan V Hirschmann, MD
Veterans Affairs Medical Center, Seattle, WA 98108
[email protected] washington.edu
3 Referencje1. Hirschmann JV. Czy bakterie powodują zaostrzenia POChP. Chest 2000; 118: 193-203
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Yi K, Sethi S, Murphy TF. Ludzka odpowiedź immunologiczna na nietypowe Haemophilus influenzae w przewlekłym zapaleniu oskrzeli. J Infect Dis 1997; 176: 1247-1252
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Anthonisen NR. Bakterie i zaostrzenia przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. N Engl J Med 2002; 347: 526-527
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
W swoich prospektywnych badaniach z udziałem 81 pacjentów z przewlekłym zapaleniem oskrzeli, z których 91% miało umiarkowaną do ciężkiej niedrożność dróg oddechowych, Sethi i współpracownicy wykazali związek między zaostrzeniem choroby a nabyciem nowych szczepów Haemophilus influenzae, Moraxella catarrhalis i Streptococcus pneumoniae . Niedawno zakończyliśmy prospektywne, podłużne badanie, w którym hodowano i analizowano fenotypowo i genotypowo szczepy H. influenzae (z analizami głównych białek błony zewnętrznej1 i losowo zamplifikowanego polimorficznego DNA2) z 105 z 142 próbek plwociny (74 procent) zebranych w czterotygodniowe interwały przez sześć miesięcy od 19 pacjentów z łagodnym do umiarkowanego przewlekłym obturacyjnym zapaleniem oskrzeli i przewlekłymi zakażeniami H. influenzae. Obserwowaliśmy uporczywość, równoczesne utrzymywanie się i reinfekcję powiązanymi i niespokrewnionymi szczepami. Wytworzono czterdzieści cztery szczepy o wyraźnych wzorach głównych białek błony zewnętrznej; 22 (50 procent) były świeżo nabytymi szczepami, podczas gdy tylko 3 z nich były związane z zaostrzeniem. Tak więc, 86 procent nowo nabytych szczepów nie było związanych z zaostrzeniem, podczas gdy 67 procent zaostrzeń miało miejsce, gdy nie uzyskano nowego szczepu.
Nasze odkrycia wydają się obalać teorię, że nowo nabyte szczepy H. influenzae mają przyczynową rolę w wielu ostrych zaostrzeniach przewlekłego zapalenia oskrzeli, jak sugerują Sethi i in. – i rzeczywiście przez nas we wcześniejszym badaniu z udziałem pacjentów z przewlekłym zapaleniem oskrzeli, którzy nie byli przewlekle zakażeni3. Prawdopodobnie wkład świeżo nabytych szczepów w proces zapalny jest zasłonięty przez już znaczące zapalenie dróg oddechowych, szczególnie w przewlekłym zakażeniu pacjenci z przewlekłym zapaleniem oskrzeli 4, a zatem nie prowadzą do zaostrzenia choroby.
Paul Bresser, MD, Ph.D.
Academic Medical Center, 1105 AZ Amsterdam, Holandia
Loek van Alphen, Ph.D.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego i Środowiska, 3720 BA Bilthoven, Holandia